Kepentingan Hutan

on Khamis, 23 April 2009

Hutan dianggap sebagi sumber yang boleh diperbaharui.Benar,tetapi untuk memperbaharuinya mengambil masa yang lama.Hutan yang sudah dimusnahkan oleh manusia atas dasar pembangunan,sukar untuk pulih seperti sediakala.Dengan fungsinya sebagai biodiversiti menjadikan Malaysia sebagi salah satu khazanah dunia yang kaya dengan pelbagai kehidupan biotik dan abiotik.Sesungguhnya hutan mempunyai peranan yang sangat besar di dalam kehidupan manusia.



Hutan dan Sungai

Legeh sungai atau punca sungai kebanyakkanya berasal dari kawasan tanah tinggi yang dilitupi hutan.Lihat sahaja contohnya sungai Perak dan Sungai Pahang berasal dari Banjaran Titiwangsa yang merupakan tulang belakang Negara.Banjaran Titiwangsa menjadi legeh sungai kerana hutan di situ berfungsi seolah-olah span yang menyerap air.Hutan akan menyimpan air kerana air hujan diserap ke dalam tanah dan dikeluarkan semula di dalam bentuk punca sungai( kawasan air terjun dan mata air ).




Hutan sebagai habitat flora dan fauna.

Malaysia diiktiraf sebagai salah satu mega biodiversiti yang hanya berjumlah 12 kawasan sahaja di seluruh dunia.Biodiversiti merujuk kepada keseluruhan hidupan dari mikro kepada hidupan sebesar gajah yang membentuk ekologi dan habitat yang sangat unik,rencam serta hebat.Lihat sahaja Malaysia bersama hutannya gah dengan bunga terbesar di Malaysia,gah dengan pelbagai hidupan liarnya yang unik.Lihat sahaja orang utan ‘the one and only’! di seluruh dunia.Hutan yang dipelihara serta dipulihara akan menjadi khazanah dan tempat tinggal hidupan liar serta perlindungan flora yang hebat.



Hutan Penstabil Suhu Dunia.

Dengan sifatnya yang melakukan fotosintesis,hutan menggunakan karbon dioksida dapat menyejukkan suhu bumi.Suhu setempat juga dapat dikawal melalui penanam pokok yang besar,terutama di kawasan Bandar.Hutan penting sebagai agen penyejuk serta menyederhanakan kawasan yang panas.Dengan pembalakan secara berleluasa tanpa kawalan akan menyebabkan suhu dunia bertambah panas.Fenomena pemanasan global biasanya dikaitkan denga n kesan rumah hijau dan pertambahan karbon dioksida




Bidang Penyelidikan dan Pembangunan

Dengan kepelbagian biologinya,hutan merupkan khazanah Negara yang sangat bernilai.kajian tentang perubatan sebenarnya masih meluas dan berpotensi untuk dimajukan.Dengan nilai perubatan yang sangat tinggi hanya sebahagian kecil sahaja khasiat perubatan hutan diketahui serta dikaji,antaranya tongkat ali dan kacip Fatimah yang popular itu.Banyak lagi sebenarnya yang belum diterokai dan dikaji.



Pencegahan banjir.

Oleh kerana pembalakan yang berleluasa Thailand pada tahun 1988 kalau tida silap saya mengalami banjir yang dashyat di kota Bangkok.Ini kerana hutan di sebelah utara Negara itu sudah dimusnahkan secara meluas.Hutan berfungsi untuk menahan air larian permukaan bila tanah tidak lagi mampu menampung jumlah air hujan yang turun.Jadi jika hujan turun dengan lebat sekali pun hutan akan menyerap air dengan baik,kerana titisan air hujan akan turun dengan perlahan-lahan akibat rintangan daun,ranting ,batang pokok serta humus yang begitu tebal di kawasan tanah hutan.Dengan ini banjir akan dapat dielakkan.



Hutan dan Komuniti Orang Asli/Pribumi

Sejak sekian lamanya hutan merupakan tempat tinggal orang asli serta bumiputera di Kepulauan Borne.Walaupun bersama dengan arus kemodenan,hutan masih merupakn tempat tinggal ramai kaun pribumi di seluruh dunia.Hutan mampu menjadi tempat tinggal yang sangat sebati dengan kehidupan pribumi seperti memburu dan bercucuk tanam.Hutan merupakan perlindungan yang unik,hingga melahirkan budaya hidup dan adat yang unik menjadi kebanggaan kita bersama.



Hutan dan Pelancongan

Masyarakat dunia sekarang melihat bahawa gabungan ekologi dan pelancongan menghasilkan kaedah pelancongan yang hebat.Konsep eko pelancongan sangat bertepatan dengan Negara kita sebenarnya.Dengan hutan hujan tropika yang hebat,termasuklah hutan paya bakau mampu menyerlahkan suasana nature kepada pelancongan,buktinya sudah terbentang di depan mata,Taman Negara sebagai contohnya merupakan salah satu konsep eko pelancongan yang menarik untuk diterokai.




Hutan dan Ekonomi Negara

Pembalakan secara terancang boleh menjamin kelangsungan hutan Negara.Pemuliharaan hutan sangat perlu.Pembalakan secara terpilih,menebang pokok yang betul-betul matang sahaja perlu dilaksanakan.Penanaman semula hutan perlu dijalankan secara kerap.Kawasan hutan simpan dan taman Negara memerlukan pemantaun yang lebih kerap dan terancang.Kawasan hutan yang menjadi kawasan tadahan air perlu dipantau,tindakan undang-undang perlu tegas.Undang-undang perlu digubal untuk menjamin kawasan hutan atau kawasan tadahan air terpelihara.



Sumber makanan.

Hutan sebenarnya berpotensi untuk dimajukan sebagi sumber makanan serta buah-buahan.Buah-buah atau tumbuhan di dalam hutan boleh menjadi sumber makanan melalui kajian serta penyelidikan yang mendalam.



Banyaknya tulis hari nie..ye la….topik kepentingan hutan bukan sahaja untuk kertas Geografi sahaja,tetapi juga subjek lain seperti Bahasa Melayu dan juga Kertas Pengajian Am Kertas 2 STPM.Semoga usaha kecil blog ini akan memberikan manfaat kepada semua.Buat pengunjung boleh la tambah kat komentar tentang peranan hutan…..tak apa Hijau lestari sporting la…..ok bye..bye

Ranking: 5

{ 31 komen... read them below or add one }

mimi i-system kolej kk berkata...

hutan merupakan yang memberi keseimbangan ekosistem pada bumi untuk mengurangkan kejadian kesan rumah hijau agar tidak terjadi nya pemanasan global


1 Februari 2012 2:53 PTG
Love Hijau berkata...

Betul tu mimi, hutan besar peranannya untuk ekosistem bumi, memang sebagai aegn penting mengurangkan kesan rumah hijau dan juga pemanasan global


3 Februari 2012 9:49 PG
siti berkata...

sya rsa kpntingn htan kpda malaysia dapat memajukn lagi ekonomi di malaysia sprti pusat perlancongan.


23 Februari 2012 9:25 PTG
hawa berkata...

smua pndpt yg diberikan sangat bernas...kita sepatutnya bersyukur dgn apa yg kta MILIKI. MAKSUD sya htn di mlysia seperti htn khatulistiwa yg mempunyai kebaikan tertentu.


23 Februari 2012 9:33 PTG
Love Hijau berkata...

Betul tu siti, hutan merupakan aset penting kepada negara, terutamanya untuk ekopelancongan. Setuju dengan Hawa, sebagai rakyat Malaysia sewajarnya kita bersyukur dengan anugerah ini, terjemahkan ia kepada bentuk atau usaha kita supaya hutan terpelihara, namun di sana faktor governan, atau pihak berkuasa penting di dalam memastikan kelestarian hutan kita


24 Februari 2012 9:47 PG
sathya berkata...

Hutan juga membekalkan herba-herba ubat yang berguna kepada manusia dalam mengatasi pelbagai penyakit.


13 Mac 2012 3:57 PTG
Tanpa Nama berkata...

saya sakura....saya amat meminati kehidupan yg semula jadi...dan saya adalah budak remaja yg dikehendaki mencari maklumat tentang hutan...dulunya saya buta tentang hutan dan sumbernya...tapi sejak saya membaca blog nie...saya dapat bnyak ilmu....
sekian...


15 Mac 2012 4:03 PTG
Love Hijau berkata...

Betul tu Sathya, hutan tropika sangat berpotensi dimajukan R&D dibidang perubatan, banyak pokok yang masih menjadi misteri serta belum diketahui sepenuhnya potensinya dibidang perubatan,

Buat Sakura, terima kasih atas sokongan sdri, ianya sangat bermakna buat blog kecil ini, ia, hutan akan terus memainkan peranan besar demi keselesaan manusia di masa-masa akan datang


19 Mac 2012 11:48 PTG
NON2002 berkata...

saya mahu bertanya apakah kepentingan hutan kepada manusia dan haiwan


18 April 2012 8:30 PTG
Love Hijau berkata...

Rasanya Non2002, entry di atas sudah menjawab soalan NON


18 April 2012 9:01 PTG
Tanpa Nama berkata...

idea yg diberi oleh anda semua sgt berguna kpd saya...dpt lah saya menyiapkan karangan saya yg bertajuk kepentingan hutan......terima kasih diatas sumbangan tersebut.....


31 Mei 2012 9:07 PTG
Love Hijau berkata...

Terima kasih..semoga bermakna


11 Jun 2012 9:36 PG
nick nin0s berkata...

Terima kasih.
Saya cedok sedikit ilmu dekat sini
;)


25 Jun 2012 12:09 PG
K2r~90 berkata...

exam esok .. guna sedikit ruj ini =)


25 Jun 2012 1:35 PG
Tanpa Nama berkata...

ape kepentingan fauna kepada manusia..?sesiapa ley tlong sy x?


26 Jun 2012 10:22 PTG
Love Hijau berkata...

Terima kasih buat nick dan k2r...semoga penuisan di sini terus bermakna buat semua. kepentingan fauna sudah tentunya sebagai pelengkap sistem ekologi dan habitat.Malahan dari sudut agama Isam juga haiwan memanifestasikan keagungan Allah,agar menjadi renungan manusia


29 Jun 2012 7:23 PG
Tanpa Nama berkata...

kata ckgu azam hutan bermakna kerna ia dpt menbuatkn hidupan bumi slamat. so hargai ia slagi ade .


12 Julai 2012 9:37 PG
Tanpa Nama berkata...

.............


14 Julai 2012 12:44 PTG
Tanpa Nama berkata...

bosan.. x best langsung...menjengkelken


14 Julai 2012 12:44 PTG
Tanpa Nama berkata...

hmm


14 Julai 2012 12:47 PTG
Tanpa Nama berkata...

komen anda sangat dihargai,kerana tanpa pembaca siapalah blog kecil ini,Terima Kasih.


13 Ogos 2012 11:38 PG
Tanpa Nama berkata...

mcm mana pula fungsi hutan sebagai kawasan tadahan??


23 September 2012 9:37 PTG
Love Hijau berkata...

Hutan merupakan penapis air, supaya dapat disimpan di dalam tanah, jika tanpa hutan, air larian permukaan akan berlaku, tanah tidak dapat menyimpan air


26 September 2012 8:54 PG
Tanpa Nama berkata...

terima kasih atas perkongsian ilmu..semoga terus sukses...


20 Oktober 2012 1:00 PG
Tanpa Nama berkata...

semakin ramai manusia yg x tahu hargai hutan pada masa kini..save our forest before it gone...


3 Februari 2013 6:49 PTG
Tanpa Nama berkata...

Betul


11 April 2013 7:32 PTG
Tanpa Nama berkata...

Betul


11 April 2013 7:33 PTG
Tanpa Nama berkata...

blog ni sgt mmbntu saya dlm mnyiapkn karangan ilmiah saya yg brtjuk 'kepentingan hutan" insyaAllah dgn adanya org sprti shbt yg sudi brkongsi ilmu dpt mmbntu para pljr dlm mncri mklumat ddlm pmbljrn.tahniah! -pelajar pra universiti-


11 Julai 2013 10:49 PTG
Saman berkata...

Thank you for your explanation about the forest can let me finish my homework.The forest is a beautiful place to let many animal live in.But now the destroyed of forest was very serious.I hope the forest can exist forever.Beside that,I also hope can feel the natural......I say really.


7 Januari 2014 8:52 PTG
Tanpa Nama berkata...

takkan gambar je?????


28 Februari 2014 11:22 PG
insan kerdiI berkata...

thanks for the info. i hope forest still can exist until abad 2020 or forever. let's together love and care our fores!! :) hihi


27 Mac 2014 3:17 PTG

Catat Ulasan

Komen anda sangat dihargai,kerana tanpa pembaca siapalah blog kecil ini, Terima Kasih.

 
© LoveHijau All Rights Reserved
Get smart with the Thesis Blogger Template Powered By Blogger.